A Facebook statisztika az adminok jobb keze, feltéve ha képesek helyesen értelmezni a statisztikát. Számoljunk hát le a téves Facebook marketing gondolatokkal és tévhitekkel!
(Megvan a cikk-sorozat első része? Ha még nem láttad, klikk ide: Facebook statisztika)

A Facebook statisztika a kezdetihez képest egyre szofisztikáltabb, színes, grafikonos, teljesen update és live. Egy jó admin pedig rendszeresen bújja, mert megtanították neki, hogy minden marketing akkor jó, ha mérhető.
Mégis rendre előjön ez a kérdés, szinte napról napra megkérdezi tőlem valaki:

“Miért van az, hogy az utóbbi két Facebook bejegyzésemet több százan megnézték, elolvasták, az oldalt mégsem lájkolják az emberek?”

A post like nem page like!

Egy kis Facebook történelmi áttekintés

Szerintem az már mindenkinek evidens, hogy egy post lájkolásával (post like) nem lesz a júzer az oldal lájkolója is (page like). Régen volt az érvényben, hogy addig nem tudtál postot lájkolni, ameddig nem lájkoltad magát az oldalt előtte. De már ez évek óta nincs így.

Az emberek egy postot látnak a kezdőlapon tőled, az ismerősei és a többi oldal bejegyzéseivel összekeverve. Simán rálájkolhat, feltétel nélkül. Nagyon jónak, szépnek, ütősnek, brilliánsnak kell lennie egy postnak ahhoz, hogy a Facebookon nézelődő júzer azt mondja, “húbakker, de szuper, megnézem a többit is“. Csak ekkor kattint az oldaladra, ekkor veri ki a szemét a lájk. Azt nagyon kevesen teszik meg, hogy ott helyben azonnal lájkolják az oldaladat. (Azaz a jó post hatására rátolják az egeret az oldalad nevére, és a felbukkanó kis ablakban nyomják meg a lájkot.)

Nagyon nem véletlen, hogy hiába a sok post, sok megosztás, sok lájk (a postokon), de magán az oldaladon nem lesz több lájk, hiába is szép az elérés. A promoted post és a page promo post hirdetések se a lájkszerzésről szólnak, hanem hogy az adott tartalmat tudd megmutatni emberek tömegeinek pénzért. Persze a sok interakcióból jön egy-két lájk az oldalra is, de nem ez a fő feladata, csak némi pozitív hozadék.

Honnan ne legyen page like?

A Facebook statisztika elrontói

  • Soha ne kelljen neked olyan lájk, ami viszontlájkért megy.
  • Soha ne kelljen neked olyan lájk, ami a megosztásokból jön. Akik erre jönnek, azok valószínűleg minden más oldalt is belájkolnak válogatás nélkül. Ez nem lehet a helyes Facebook marketing alapköve.
  • Soha ne hívjatok töltelékembernek rokonokat, ismerősöket. Csak szívességből jönnek, a két szép szemedért. Tőlük csak addig látsz aktivitást, amíg az oldalhoz csatlakoznak. Elkenik ezzel az egy lájkkal a szádat és soha többet nem fogod látni őket. Többet nem tesznek hozzá a Facebook statisztika aktivitást jelző számaihoz.
  • Az alkalmazásokból sem a célcsoportos követők érkeznek az esetek 80-85%-ában.

 

Honnan jöjjön tehát page like?

A lájkszerzésért inkább fizessetek, hirdetésből jöjjön sok célcsoportbeli követő és potenciális vásárló.

A valódi érdeklődő ember a hirdetésekből jön. Velük szaladsz a legmesszebb. Ők lesznek a vevők, nem pedig a minden szutykot belájkoló unatkozók és az ismerősök. (Ha ismerősök kellenének a tuti üzlethez, akkor a net és Facebook marketing nélkül is rég megélnél belőlük, nem?). Aki a Facebook statisztika görbéjén aktívan lökni fog, azok a hirdetésből jövő, aktív követők.

 

Mi a fontos tehát, ha a Facebook statisztika értelmezésén gyötrődsz?

Miért a postot lájkolják (post like) és miért nem az oldalt (page like)?

Egy post elérése és annak interakcióra való ösztönzése két külön dolog. Van a postban felszólítás (call to action)? Van benne link (feliratkozó oldalra, cikkre, termékre), amire elnavigálod az olvasókat? Elérésből nem feltétlenül lesz interakció (hiszen ez tartalomfüggő), de interakcióból mindig lesz elérés. Nem mindig a gyönyörűen felfelé ívelő Facebook statisztika adatok és rajzok a működő Facebook oldal irányadó jelzői.

Szóval megvan, mire gyúrj inkább, ha a szép és eredményes Facebook oldal a cél? :)

%d blogger ezt szereti: