Sokan félvállról veszik a célpiac meghatározás feladatát, pedig konkrétan a saját üzletük fejlődését vetik vissza évekkel. Őszintén te tudod, kik alkotják a célpiacod?

Ha nagyon kezdő vagy a témában, akkor a célpiac meghatározás első szabálya az, hogy mindenki nem célpiac. Könnyű azt hinni, és látszólag egyszerűbb kommunikálni ha mindenkinek írunk, de valójában ez nem igaz!

A legjobb bloggerek és tartalommarketing szakértők úgy tudják, hogy tulajdonképpen jobb, ha egy speciális közönséget céloznak meg az írásaikkal. Több előnye is van ennek a hozzáállásnak.

A célpiac meghatározás titka: A kisebb olvasótábor jobb olvasótábor

Hiszed vagy sem, keveseknek írni tulajdonképpen könnyebb, mint sokaknak. A célpiac meghatározása nélkül nehéz a témákat és a posztötleteket sínen tartani, nehéz az előnyöket hatékonyan kommunikálni. Egyébként Neked is egy nagyon jó önfegyelem növelő eszköz, hiszen  máskülönben mi tartana vissza attól, hogy egyik nap az autókról írjunk, másik nap a nyaralásról? Ha megtaláljuk és azonosítjuk a célközönséget, leszűkítjük a fókuszunkat, és ez könnyebbé teszi a témaválasztást. Ha célközönséged az autószerelők, melyik témát fogod választani a fenti kettő közül?

A célpiac meghatározás stratégiát ad a kezünkbe

Van egy mindenek felett álló tény: a vásárlóid különböznek! Van néhány dolog, amiben azonos az álláspontjuk és van egy csomó minden, amiben nem.  Minél tágabb célpiacot célzol meg, annál biztosabb, hogy sokkal több különbséget találsz majd köztük.

A célpiac meghatározás alapvető fontossága – videó

A közönségünknek egyedi szükségletei és preferenciái vannak. Ha továbbra is autószerelőknek akarunk írni, nem csak azt tudjuk, hogy autókról kell írni, hanem azt is, hogy egészen pontosan a javításukról, az alkatrészekről és az ezzel kapcsolatos szakmai vagy kevésbé szakmai érdekességekről. Amikor a célpiac meghatározása során elkészíted a kommunikációs tervedet, akkor rá fogsz ébredni, hogy milyen sok témát tudsz kifejezetten egy szűk célcsoportnak adni. Ezzel növeled az elhivatottságukat, a bizalmat feléd és sokkal hatásosabb leszel!

Ahogyan azt a videóban is láttad: a célpiac meghatározása valójában abban segít Neked, hogy sokkal több mondanivalód legyen egy adott csoportnak: ha egy kisebb közönségre koncentrálsz az tulajdonképpen egyszerűbbé teszi az írásodat. Azt is segíti, hogy gyorsabban növekedjünk, mivel „vírusszerűbb” lesz az olvasóink szűk csoportjában. itt van tehát az ideje, hogy bölcsen válasszuk ki a közönségünket.

A célpiac meghatározása – alapok

A célpiac meghatározása egy összetett feladat, ha a lehető leghatékonyabban szeretnéd csinálni úgy, hogy minimális legyen a meghatározott közönség elérésének az ára. Ahogyan azt a fenti videóban elmondtam: a célpiac meghatározása gyakorlatilag a legtöbb cégnél három kategóriában merül ki: kor, nem és lakhely! Természetesen vannak olyan cégek, ahol ez bőven elég, azonban nagyon jól kell itt is döntened!

A célpiac meghatározása nem alapján

A célpiac meghatározása nem alapján egyszerű feladat és nem is igényel sok gondolkodni valót. Ha egyébként mindkét nemből vannak vásárlóid, akkor is érdemes külön-külön megfogalmazni az érveket a férfiaknak és a nőknek – sokkal közelebb leszel hozzájuk, mintha általánosabban fogalmazol!

A célpiac meghatározása kor alapján

Az életkor egy érdekes kérdés! Hiszen vizsgálnod kell a pillanatnyi állapotot is, de időnként figyelembe kell venni az időközben eltelt éveket – ha van ilyen. Fontos megnézni, hogy a kor, amit kiválasztottál sejtésből fakad-e vagy valóban ezek a korú emberek a vásárlóid?

A célpiac meghatározása lakhely alapján

A lakhelyen alapuló célpiac meghatározás egyrészről függ a boltod helyhez kötöttségétől. Azonban függhet attól is, hogy mennyire befogadó egy település (vagy kerület, vagy utca) lakossága. Függhet attól is, hogy mennyire könnyen eladható egy adott termék az adott területen (kisarkított példa: egy kút mellett nehezebb vizet eladni, mint a sivatagban).

Mekkora méretű a megfelelő célpiac?

A lehető legszűkebb! Indulj ki abból, hogyha van 1 konkrét ember, aki előtted áll és ismered, akkor a lehető legkönnyebb eldönteni, hogy akarsz-e eladni neki egyáltalán és ha igen, akkor milyen hívószavakkal, érvekkel fogod ezt tenni. De az online eladás nem az 1:1-ben történő módszereket helyezi előnybe, hiszen ezért is olyan népszerűek az interneten fellelhető marketing felületek, eszközök!

A célpiac meghatározása során arra kell törekedni, hogy minél szűkebb, minél jobban körülhatárolt embercsoportot szólíts meg. A legjobb választás, ha ez a célpiac 5.000-20.000 főt tartalmaz, mert kezelhető, könnyen lehet neki kommunikálni, könnyebb a tartalommarketing megtervezése is egy ilyen szűk csoportnak!

A célpiac meghatározása – haladó tanácsok

Ha még nem választottál célcsoportot, esetleg szükség lehet némi kutakodásra, hogy kiderítsük, kik azok, akik már most is figyelnek minket. Emlékszel a fenti videóban a két alapszabályra, ugye?

A célpiac meghatározás  törvénye

Minél szűkebbre szabod a célpiacot, annál több információt tudsz róla! Minél több információt tudsz valakiről, annál inkább testre szabott üzenetet, gondolatot tudsz mondani neki! Tehát minél szűkebbre szabod a célpiacot, annál többet tudsz mondani, ami NEKI szól!

De hogyan tudj meg többet a célpiacodról?

  1. Vezényelj le egy rövid közvélemény-kutatást a Google Docs vagy a SurveyMonkey segítségével – Ezek az egyszerű eszközök időtlen idők óta jelen vannak, de még mindig működnek. Használhatjuk őket először arra, hogy megkérdezzük a felhasználóinkat, miért követnek minket, majd innen áshatunk mélyebbre.
  2. Készíts interjút néhány kulcsvevőddel – Ha van már egy eleve funkcionáló vállalkozásod, szakíthatsz némi időt pár kulcsfontosságú ügyfeleddel készített interjúra. Miről szeretnének olvasni? Milyen témák fontosak számukra? Meglepő dolgokat tudhatunk meg pusztán azáltal, hogy kicsit „kinézünk az utcára.”
  3. Válassz kézileg egy kulcsközönséget a növekedéshez – Egy határozottabb módszer lehet az, hogy választunk egy csoportot, akiket meg akarunk célozni stratégiai vagy üzleti okokból. Van –e olyan vevőcsoportot, akiknek majd meghalunk az eléréséért?

Hogyan értsd meg (igazán) a célközönséged

Amint megvan a kiválasztott célközönség, meg kell tudnunk azt is, hogyan érhetjük el őket. Mindegy, hogy kik a megcélzott közönség, meg kell, hogy tudjunk válaszolni pár egyszerű kérdést róluk.

  1. Milyen típusú dolgok érdeklik őket?
  2. Milyen témákra gondolnak a legtöbbet?
  3. Mik a leggyakoribb megoldandó problémáik?
  4. Mi tartja őket ébren éjszaka?
  5. Mi van a fejében a témáról, amiről írsz (vagy a termékről)?
  6. Milyen alternatív megoldásokat ismer?
  7. Hobbija?
  8. Kedvenc írója?
  9. Kedvenc sorozata?
  10. Kedvenc filmje?
  11. Családi állapota?
  12. Gyermekeinek életkora?

A sor még folytathatnánk! A pontos célpiac meghatározásával még jobb tartalmakat írhatsz, vagy még jobb hirdetéseket adhatsz fel!

 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

húsz − 16 =