Legalább három éve nem kaptam olyan kérdést, amit egy új ügyfelünk intézett hozzánk. Épp átveszi a szülei vállalkozását, és bár szabad kezet kapott, a közösségi médiabeli terveit – pontosabban a Facebook marketing céljait – az idősebb, 60-as éveit taposó szülők megvétózták. A szülők kételyeit eloszlatni akaró ügyfelem tehát arra kért, írjak pár sort a Facebook üzleti előnye címmel, a Facebook céges felhasználása témában.

Kedves szkeptikusok!
Magyarországon ma minden második internetezőnek van Facebook-fiókja. Ez épp elég nagy szám ahhoz, hogy indokolt legyen ezt a közönséget elkápráztatni, dolgozni értük.

De miért is?

Miért érdekes a Facebook a céged szempontjából?

1. régi vevők elérése

A cég tevékenysége iránt érdeklődőkből vagy vásárlókból nem könnyen, de kitartó munkával eredményesen lehet közösséget építeni. A közösség tagjaival könnyű kommunikálni, sőt a tagok aktivitásával, kvázi segítségével jól lehet információt teríteni.

2. vevői hűség erősítése

A hűséget a Facebookon a relatíve könnyű elérni. Az emberi hangú kommunikáció, a rugalmasság, az informatív szórakoztatás és a cégvezető személyes márkája hosszú távon sokkal hűségesebb vásárlókat eredményez, mint amit más online eszközökkel érhetünk el.

3. a vevői kapcsolatok ápolása, Facebook ügyfélszolgálat

A kapcsolatápolás az ügyféllel a Facebookon sokkal személyesebb és hatékonyabb, mint egy-egy piackutató kérdőív, vagy névnapi köszöntő, vagy hírlevél. Sok cég, jellemzően webáruházak és online értékesítő cégek komplett ügyfélszolgálatot építenek ki a FB-ra, mert sokkal többen használják a Facebookot kérdésre, mint ahányan az info@-ra írnak vagy mint akik felhívják az ügyfélszolgálati telefonszámot.
Ne feledjétek azt a marketing tényt, miszerint sokkal olcsóbb a régi ügyfelet “megszerezni” azaz kiszolgálni, mint mindig újakért lótni-futni.

4. új ügyfelek szerzése

Persze létezik olyan cég is, aki még nem használja ki kapacitása 100%-át és nekik még új ügyfelekre is szükségük van. Nemcsak a meglevő vásárlókat, ügyfeleket találhatjuk meg, hanem újakat is szerezhetünk. Új ügyfél érkezhet a követőink ajánlására, megosztásaiknak hatására, Facebook kampányok sorából, Facebook alkalmazásokból, hirdetésekből, azaz számos lehetőséggel növelhető az ügyfélkör. Tapasztalataink szerint ez a legvonzóbb a Facebook üzleti előny listából.

5. márkaépítés a Facebookon

A cégnek akár országos vagy nagyobb hírnevet is szerezhetünk. Pontosan ugyanolyan technikai lehetőséggel indul egy vidéki kisvállalkozás is a FB-on, mint bármelyik világmárka. Ugyanakkora a borítóképe, ugyanott jelennek meg a hirdetései. Ugyanígy szelektálhat, szűrhet, ugyanolyan postokat tehet ki – kérdés, hogy kihasználják-e vagy sem. A Facebook tehát a márkaépítés kiváló és olcsó platformja. Egy ugródeszka az országos ismertség felé!

6. ismertségszerzés, személyes márka építés

Hány szakértő forgolódott már álmában nyugtalanul azt a kérdést körbejárva: hogyan legyen ő tömegek által elismert szakértő? Mikor figyel fel rá végre a szakmai sajtó? Mikortól emelhet árakat, mert bíznak benne, a szakmai személyes márka erejében és az ő szakértelmében annyira, hogy ezt anyagilag is honorálják… egy szakértőnek elsőosztályú terep a személyes márka építésére a Facebook. Itt idegenek, ismeretlenek nagy tömege előtt mutatkozhat be, például egy ütős Facebook kampány keretében.

7. társadalmi szerepvállalás, tömegek előtti megjelenés

Noha a Facebook leginkább azoknak hasznos, ami lakossági végfelhasználóknak értékesít terméket vagy szolgáltatást, mégis számtalan nagyobb és B2B vállalkozás, multi helyez hangsúlyt a Facebook marketingre. Emiatt a társadalmi szerepvállalásaikat a magyarországi internetezőket legnagyobb tömbben csoportosító Facebookra teszik. Fontos Facebook üzleti előny lehet az, ha egy cég nyomatékként nagy tábort tud maga köré gyűjteni. Volt olyan ügyfelünk, aki egy pályázati pénzt csak akkor igényelhetett, ha követőtábora 100.000 fő fölé ment. Nem kétséges, hogy komolyságot ad a tömeg, de mindig legyetek szkeptikusak – a konkurenciád tábora nem értékes, ha csak ballasztemberekkel van tele. Lehet, hogy Te 10x jobban meg fogsz élni a pár ezres követőtáborodból, mint a konkurensed a több tízezer töltelékemberéből.

8. olcsó(bb) Facebook hirdetések

Egyéb hirdetési lehetőségekhez képest a Facebook hirdetései igen kedvező árúnak számítanak, jól célozhatók, a pontos célcsoportunkat demográfiai és érdeklődési szűrők szerint találhatjuk meg. Különösen fontos ez egy olyan országban, ahol évek óta bannervakság van. Sajnos mégis iszonyat pénzekért vásárolnak felesleges reklámfelületeket cégek, csak azért, mert kimutatások szerint egy embert 1,2 Forintért el lehet érni. Kérdés, hogy az az ember célcsoportbeli-e, valóban látta a hirdetést stb. Egyik  nagyon fontos Facebook üzleti előny az is, hogy azokért az értékes emberekért fizetsz, akik érdeklődés alapján jönnek, kattintanak a hirdetésre, és nem csupán látják azt.

9. Facebook alkalmazások, e-mail-cím adatbázisépítés, követőtábor növelés

Még mindig sokszor kérdés az, hogy mi is az a Facebook alkalmazás. A Facebook alkalmazás egy program, amit Te készítesz, legtöbbször programozóval és marketingessel, a saját szájízed, céljaid, terveid, arculatod szerint. Az egész programot úgy alakítod ki, hogy vagy a követők létszámát növeld: akár nagyobb számban az ismertség fokozása miatt; vagy kisebb léptékben, szűkítve a cég számára fontos célcsoportra. Ha bármilyen adatot szeretnél a követőidről, akkor azt legegyszerűbben és legálisan Facebook alkalmazás fejlesztésével oldhatod meg.
Célok szerint léteznek adatbázis-építő, lájkolókat hozó, szórakoztató, nyereményjáték, kuponos alkalmazások, Facebook webshopok. Lehetnek ezek egyszerűbbek is, pl. közvetlen felület a hírlevél-feliratkozásra vagy az ügyfélszolgálathoz, online időpontfoglalás, rendelés stb. Ezek az alkalmazások színes palettában állnak a cégek rendelkezésére: ingyenes, vagy sablon, egyedi fejlesztésű alkalmazások hadából választható ki az a leginkább cégre szabott Facebook alkalmazás, amely a legeredmény-orientáltabban szolgálja ki az adott cég Facebook marketing céljait.

A lista nem teljes, mert számos más céllal is találkoztunk már, de egy biztos, a Facebookon most induló cég számára ezek lehetnek a legvonzóbb okok, amiért végre elhatározza magát, hogy ringbe száll a Facebookon is.

– See more at: http://web.archive.org/web/20150914205930/http://webkukkolo.hu:80/kozossegimarketing/blog/a-9-legfontosabb-facebook-uzleti-elony#sthash.BeNLNQfB.dpuf