Hiába a tied a legszuperebb vállalkozás, ha a Facebook kommunikáció az oldaladon nem erről árulkodik.
A teljesség igénye nélkül összeszedtünk neked egy csokorba 5 tipikus hibát, ami a Facebook kommunikáció során előfordulhat és amit szinte minden cég elkövet, mérettől függetlenül.

1. Facebook kommunikáció hiba:  A síri csend

Létrehozzák az oldalt és egyáltalán nem menedzselik.
Még a névjegyinfók (weboldal link, kapcsolat) sincsenek feltöltve, sőt még rendes grafika sincs. Ebből egy látogató simán gondolhat arra, hogy ha már borítókép sincs, akkor legalább egy éve nem nyúltak az oldalhoz. Talán már meg is szűnt a  cég? Szeretnéd, hogy ilyesmiket gondoljanak rólad?
Még nagy márkák is elkövetik azt a hibát, hogy nincs magára hagyják a közösséget, ami pusztán a nevük hatására, hirdetés, játék és egyéb marketing akció nélkül is összecsődül a márka égisze alatt. Ha válasz, ha nincs reflexió a véleményekre, akkor minek egy ilyen cégnek közösségi oldal?

2. Facebook kommunikáció hiba: az “eltitkolt” Facebook oldal

Elfelejtik kommunikálni a létrejöttét. Várják a csodát és a rajongók hadát.
Nem ritka jelenség, hogy az oldal létrejötte után beindul a nagyüzemű Facebook kommunikáció, csak épp nincs kinek beszélni, életbe lép a “falra hányt borsó”-effektus.
Ma már nem igazán várható el egy FB oldaltól, hogy majd a jó tartalom odavonzza a népeket. Régen működött, ma már akkora  a zaj, hogy a legcsábítóbb dallamok sem csengenek ki belőle. Ott a helye a Facebook oldalnak minimum a céges hírlevél alján, a névjegykártyákon, a szóróanyagokon. Ha nagy léptékű hirdetésre nem is telik, a meglevő csatornákon is lehet a Facebook-oldalt bővíteni.

3. Facebook kommunikáció hiba: felvezető nélkül kirakni linket

“Józsi Bt. megosztott egy hivatkozást.”
“Béla Kft. feltöltött egy képet.”
Na és? Mit csináljak vele?
Nincs utasítás (kattints, nézd meg, olvasd el, véleményezd stb.), nincs ott a miért, hogy mi okból tegyem; ezért rossz a Facebook kommunikáció. Miért pont ezt, miért pont ma, mi köze az egésznek hozzám?

4. Facebook kommunikáció hiba: Lájkvadászat közösségépítés helyett

Tipikus jelenség: az admin kirak egy vicces képet, szól a nóta: “lájkold, oszd meg” – de hogy ez miért jó az adott cégnek? Senki nem fog szivattyú webshopra asszociálni vagy akár megjegyezni a cég nevét akkor, ha vicces kismacskákkal és babákkal, debil Grumpy Cat-tel és könnyfakasztó szerelmes idézetekkel tolják tele a Facebook oldal idővonalát. Persze érthető, hogy egy hozzá nem értő admin a lájkok és megosztások számával,  a “beszél róla” ráta növekedésével tudja vállon veregettetni magát a főnökkel, mert más eredményt nem tud felmutatni. Ami pedig a Facebook kommunikációt illeti… pedig amit csinál, olyan messze van az eredményességtől, mint Makó Jeruzsálemtől.
Elképzelem:
– Főnök, főnök! Képzelje! Ma 1,58%-kal több lájk jött, mint a múlt héten!
– Jól van, fiam, ügyes vagy. (vagy ha ügynökség: “küldheted a számlát”)
De hogy ebből hogyan lesz márkaépítés, közösség és profit, arról már mélyen hallgatnak ezek az ún. “szakértők”.

Kapaszkodj meg, ez tényleg így működik! Már a sokadik olyan oldal kerül hozzám úgy, hogy odahordtak több tízezer embert, szórakoztatták az embereket mindenféle szedett-vedett trendi marhasággal, aztán ebből egy fillért nem keresett a megrendelő, pedig bő egy évig fizetett borsos pénzeket havonta. De ez egy külön cikket is megérne…

5. Facebook kommunikáció hiba: papagáj-effektus – ismétli a szolgáltatásának felsorolását

“Az Ági Szalon szeretettel várja régi és új ügyfeleit a Fő u. 150 szám alatt.
Festés, vágás, dauer, manikűr, pedikűr, masszázs.
Keressen minket bizalommal! Nálunk megszépül.”
Összeollóznak egy jól(???) hangzó reklámszöveget, amit időről időre bemásolnak. Szegény követő meg időnként láthatja, hogy az Ági fodrász már megint kirakta, hogy ő fodrász. Úgy beszélnek vele, mintha nem tudná… hiszen azért lájkolta, mert ismeri. Unalmas papagájnóta, ami semmit nem vált ki a követőből. Körülbelül annyira fogja érdekelni, mint egy rádióspot a piros lámpánál várakozva.  Semennyire.

Még számos Facebook kommunikáció hiba: hiba létezik,  de engem az érdekel, ti mit tartotok hibának. Kommentekben várom a meglátásaitokat! :)