Az interakció egy méltánytalanul elhanyagolt fogalom, a Facebook statisztika kiemelkedő része sajnos inkább az elérés és a beszél róla (talking about this, ill. TAT) számok, amit a marketingportálok kaptak fel. Ezek csakis akkor fontosak, ha te a saját oldalad szempontjából helyesen tudod értelmezni, különben csak egy marék szám.

Felesleges tudományoskodás

Sokszor olvasok ún. Facebook marketing szakértőket, akik arról cikkeznek, hogy a Facebook statisztika beszél róla számát (hasamra ütök:) 7,3 és 12,84% között érdemes tartani, pedig ez nagyon kevéssé jelzi azt, hogy az oldalad mennyire aktív oldal.

Mit jelent az elérés és a beszél róla? Ehhez előbb tisztázzuk az interakció (visszajelzés, feedback) fogalmát! Ha az interakció fogalmával tisztában vagy, akkor értheted meg igazán az elérés és a beszél róla számok jelentőségét, ill. jelentéktelenségét.

Interakció – ami igazán fontos!

az interakció a Facebook oldal lelke

A közösségi média arról szól, hogy Te, mint cég, kapcsolatba kerülsz a követőiddel. Ez eddig is megvolt, nem? Pl. feliratkoztak a hírleveledre, olvasták az írásaidat, és nézelődtek a webáruházadban stb. De lásd be, ez igen egyirányú, főleg informatív érintkezés volt. De a közösségi média elterjedésével a kommunikáció kétoldalúvá vált! A követőid visszajelzése az, amit ez a platform (nevezzük most Facebooknak) lehetővé tesz, és amiben a Facebook marketing igazi ereje rejlik.

Az interakció az Én olvasatomban: mindaz a technikai opció/funkció, amivel egy követő válaszolhat az oldalnak. Interakció tehát a lájk (page like, post like), komment, megosztás, kép betagelése, becsekkolás, eseményvisszaigazolás stb. Értelemszerűen minél több a visszajelzés, az interakció, annál aktívabb az oldalad. Azaz nem csak Te tolod a tartalmakat, hanem érkezik visszacsatolás a rád figyelőktől. Csakhogy nem mindegy, melyik interakció fajtából van a legtöbb, azaz mit tesz nálad egy értékes követő!

Facebook statisztika – elérés és beszél róla

Nézd, a Facebook statisztikában az elérés és az interakció két külön vonal a grafikonon.

Beszél róla (talking about this, TAT): az interakció 7 egymást követő napra számolt számszerű összege. Ez a világon semmire nem jó, mégis hatalmas jelentőséget tulajdonítanak neki a Facebook marketing szakik. Sok admin a saját oldalának “beszél róla” értékét viszonyítja a konkurenséhez és büszkén kihúzza magát, ha az övé magasabb – teljesen alaptalanul.

Elérés az a szám a Facebook statisztika szerint, amennyi ember elé kerülnek az oldalad bejegyzései az alattuk található interakciók, rajongói mozgások miatt. Ha Józsi megosztja a postot, látják a barátai. Ha Béla hozzászól, barátai azt látják: Béla hozzászólt egy hivatkozáshoz. Ha Mariska lájkolta, akkor Mariska barátai erről úgy értesülnek, hogy Mariska kedvel egy képet. Az elérés pedig nem más, mint Józsi, Béla és Mariska elért barátai számának összege.

Miért próbálják növelni az elérés számát?

Az elérés az az ingyenreklám, ami jó ha van, de igazából sok haszna nincs. Sokan, néha még Facebook marketing guruk is ebben látják a terjedést és az ingyenes követőszerzési lehetőségeket. Csakhogy a bővülést erre alapozni lutri.

Egy komoly vállalkozó nem alapozhat arra, hogy a szép képét talán sokan megosztják. Talán nagy lesz az elérés. Talán sokan lájkolják az oldalát. Sok ebben a stratégiában a “talán”, Mi és Te pedig a biztosra megyünk! :)

Misszióm a felesleges tudományoskodás kerülése és a túlmisztifikálás elleni küzdelem. Számomra fontos, hogy ne szakszöveget olvass, hanem azt, ami számodra is érthető és valóban hasznos. A Facebook marketing workshopnak pontosan ez a felvilágosító munka volt a célja és a mai napig a legkedveltebb forma, ahogy segíteni tudok FB adminoknak. Kipróbálod?