Készítettem egy autós videót a Facebook oldalamra, mert a követők kérték, hogy beszéljek erről a témáról. Sajnos egy technikai apróság miatt (csúnyán elmozdult a telefon a felénél) “hanganyagként” funkcionál inkább, viszont a mondanivalót kereknek és hasznosnak éreztem. A videót és az abban elhangzó teljes szöveget azonban itt és most megosztom Veled a blogomban is.

View2020EXTRA: Hogyan kezdjen el marketingezni a Facebookon egy kézműves?

Mielőtt a lényegre térek: sajnos a telefon a videó felénél elmozdult, viszont az elmondott gondolatokat hasznosnak tartom, ezért úgy döntöttem, hogy a tartalmat egy állóképpel osztom meg – kérlek nézd el, hogy nem vettem fel újra…Tehát a videóban:- Kézmúves termék eladása lépésenként.- Biztos, hogy a Facebook marketing kell neked?- Biztos, hogy az a fajta marketing kell neked, amiről mindenki beszél, mert trendi?- Hogyan kezd el, mennyi idő, mire figyelj?MInd mind ebben a videóban!

Közzétette: Molnár Ferenc Marketing – 2020. január 21., kedd

Kézműves vállalkozás – mit értek én alatta?

Jött egy olyan komment az egyik régebbi videómra, hogy kézművesek hogyan Facebook marketingezzenek, hogyan hirdessenek a Facebookon és összeszedtem néhány olyan gondolatot, ami kifejezetten azoknak szólnak, akik kézműves termékeket árulnak. Hát először is:

ma már marketing szempontból divat mindent kézműves terméknek hívni, azt is, ami csak mondjuk részben kézműves.

Ez a videó nem nekik szól, nem azoknak, akik kézműves jellegű vagy részben kézműves termékeket árulnak, sokkal inkább azoknak szeretnék tanácsot adni, aki egymaga van, és a kezével készít valamit. Ez lehet étel, lehet, ruha lehet, kiegészítő, lehet dísztárgy, de olyan vállalkozónak szól első sorban a mai videó, akik maguk csinálják ezeket a kézműves termékeket.

Kinek való a kézműves terméked?

Az első és legfontosabb dolog azt kell végig gondolnod, hogy kinek való a Te terméked és nagyon nehéz ezt, főleg ha valójában nem vállalkozó, vagy hanem elsősorban “hobbista” vagy szakember. Nagyon nehéz jól kitalálni, hogy kinek szeretnéd eladni ezt a terméket. De mégis az az első tanácsom, hogy készíts egy profilt az illetőről. Konrétan írd le egy darab papírra vagy egy Wordbe, hogy:

  • hány éves,
  • mi a neme,
  • hol lakik
  • mit csinál,
  • mire fogja használni ezt a terméket,
  • milyen típus,
  • mit szeret,
  • mit olvas,
  • milyen filmeket néz…

Fogalmazd meg minél pontosabban, hogy kinek szeretnéd az termékedet eladni. Ki az ideális vevőd? Ha már vannak vevőid akkor vehetsz mintát róluk, ha nincsenek akkor írd le ezeket, majd keress az ismeretségi körödbe olyan embert akire igaz az állítás, amiket összeírtál vagy nagyjából igaz. És egész egyszerűen mesélj neki a termékedről és kérdezd meg, hogy megvenné e?

A célpiacod valóban a vevőd?

Sok mindentől függ persze az, hogy megvenné e, de lehet, hogy nemet mond, annak ellenére, hogy jó a cél piacod. Ha tíz ilyen embert megkérdezel, akkor már lesz egy képed arról, hogy jó cél piacot választottál e ki. Nagyobb léptékben gondolkodva a kézműves termékek eladása általában limitált.

Ugyanis vagy te egy darab ember aki mit tudom én egy két-három-öt munka óra alatt megcsinálsz egy darab kész terméket.

Ha már vannak segédjeid vagy tudod automatizálni vagy gépesíteni a folyamat egy részét (bár akkor már nem lesz ugye kézműves termék) akkor valamivel több darab terméket fogsz tudni eladni, vagy elkészíteni egy bizonyos időn belül.

Nézd meg a kapacitásod!

Tehát az első, amit meg kell nézned az az, hogy mennyi terméket tudsz csinálni. Mekkora tömeget tudsz kiszolgálni, érdemes e neked tömeg hirdetéseket létrehozni? Hiszen hogyha teszem föl ha egy hónap alatt készül el az a speciális dolog amit csinálsz, akkor havonta csak egy vevőre van szükséged. Na most ezt gondold végig. A kézműves termékeknél sokszor első körben az első ötven-száz darab eladásához sokkal hatékonyabb személyesen eladni- ez egyébként minden termékre igaz, nem csak a kézművesekre. Tehát gondold végig, hogy lehet, jobban megérné egy piacon bérelni egy standot és kimenni.

Tudom, hogy az munkásabb mint feladni egy hirdetést és majd jönnek a neten a  megrendelők, de mégis nagyon sokan lespórolják ezt a lépést. Ne feltétlenül a Facebookon kezd el. Ha már mindenáron a Facebookon szeretnéd megpróbálni eladni ezt a terméket, akkor első körben oldal helyett, vagy oldal mellett, létrehozhatsz, egy oldalt ahol mesélsz, róla- tedd föl Marketplace csoportokba.

Oldal helyett elsőre: Marketplace vagy Facebook csoport

Ugye ezek olyan zárt vagy nyitott Facebook csoportok, mint az adok-veszek csoportok és hasonlók ahol a környékeden szinte biztos, hogy van ilyen. Tehát mit tudom én én Őrmezőn lakom és tagja vagyok, a gazdagréti adok-veszek csoportnak, a XI. kerületi adok-veszek csoportnak, a budaörsi és az érdi adok-, veszek csoportnak. Ezek ugye körülbelül földrajzilag egy körön belül vannak és rendszeresen megnézem először ott, ha valami ilyesmit szeretnék venni, hogy föltettek e. De persze nem csak ilyeneket, hanem ha valamit használtan szeretnék megvásárolni – mert nem érzem azt, hogy újonnan kell megvenni – akkor első körben, megnézem ezeket a Marketplace csoportokat, és sokan így tesznek. Tehát érdemes első körben tagja lenni olyan apróhirdetés csoportnak, ami a környékedben lakókat gyűjtötte össze. Ez azért fontos, mert akkor nem kell postáznod feltétlenül. Nincs extra macera és költség meg utánvét meg egyéb ilyen bonyodalmas dolgok amikkel nem feltétlenül tudsz vagy akarsz jól foglalkozni.

A bejegyzésed szövege

Tedd föl ide a termékedet, írj hozzá egy jó leírást, ami nem csak a technikai paramétereket kell, hogy tartalmazza, hogy hány cm milyen színű milyen anyagból van és így tovább. Hanem kicsit azt az érzést, amit ad ez a termék.

Egy kicsit mesélj arról , arról a bizonyos ideális vevőről, akit összeírtál, hogy ő hogy fogja ezt használni. Miért fogja ezt szeretni. Miért ideális ajándék egy olyan típusú embernek, akit Te kinéztél vagy összeírtál. Tehát fontos, hogy ne egyből dömping marketinggel kezdj el kézműves terméket árulni, hanem kis lépésben. Ha egy idő után túllépsz azon a szinten, hogy megvannak első vevők, az első százat mondjuk eladtad. Van egy csomó csomó tapasztalatod. Érdemes egyébként, ha nagyon kezdő vagy magadnak ilyen naplószerűen jegyzeteket készíteni egy füzetben vagy egy Word dokumentumban, vagy amibe szeretnél, hogy hogyan is adtad el azt a bizonyos darabot és milyen volt a vevő? Hogy keresett meg? Alkudozott e? Hányan alkudoztak? Tehát a végén, amikor már lesz ötven-száz vevőd akkor már lesz egy csomó ilyen jegyzeted, ötven-száz ilyen jegyzeted. Ezeket, ha visszanézed, akkor ki fog rajzolódni jó eséllyel egy minta, hogy milyen típusú módon tudtad eladni. Milyen emberekkel beszéltél? Milyen problémák kerültek elő? És ezeket ha összeszeded akkor egy lépéssel közelebb kerülsz ahhoz, hogy egy nagyobb léptékben el tudod majd adni jól a termékedet. Nem tanácsolom, hogy lespórold ezt a részt.

Ne spórold le az első lépéseket!

Tehát igenis kezd el Te magad egyesével eladogatni a termékedet, mert akkor lesz kellő tapasztalatod ahhoz, hogy sokaknak eladd akár a neten tömegesen. Hogyha ezen túl vagy és eljutottál a következő szintre, amikor már van tapasztalatod, amikor már esetleg fejlesztettél annyit a vállalkozáson, hogy képes vagy kétszer annyi vevőt ellátni – lehet, hogy egy magad képes leszel kétszer annyi vevőt ellátni. Akkor kezdj el kicsiben hirdetni.

Tehát semmiképpen ne költs rá százezreket, viszont folyamatosságot érdemes tartani. Elmondom miért: a legfontosabb ok az, hogy minden eladandó terméknek és szolgáltatásnak van egy éves görbéje, ami azt jelenti, hogy januárban nem fogy, február márciusban szezonja van április májusban közepesen fogy. Június-július-augusztusban egyáltalán nem fogy, aztán karácsony előtt meg megint megindul. Ez minden terméknél más. A saját mintádat akkor fogod tudni jól, ha – két lehetőséged van-, az egyik elmész egy konkurenshez aki már nagyon pörög és megkérdezed tőle – ha megmondja- hogy mikor érdemes ezt jobban hirdetni mikor kevésbé. Ha nincs ilyen vagy nem mész el a konkurenshez akkor ki kell tapasztalnod. Ebben az esetben egy éven keresztül nem kell sok pénzt rá szánnod, de havi húsz harminc ezer forintos költség kerettel kezdj el hirdetni, javíts a hirdetéseid tartalmán szövegén, az üzenetén az ígéreten a célpiacon és nézd meg hogy hogyan tudsz egyre jobban eladni a termékedből.  

Elemezd az eredményeidet!

Megint hogyha eltelt egy év akkor nézd vissza az elmúlt év eladásait. Melyik hónapban mennyit adtál el és mennyit költöttél az adott hónapban. Mit csináltál a jobb hónapokban mit csináltál a rosszabb hónapokba. Próbáld meg végig gondolni, hogy milyen egyéb körülmények vannak, amik miatt esetleg a rosszabb hónapok rosszabbak voltak, és amik miatt egyébként a jobb hónapok jobbak lehettek. Lehet egyéb  körülmény az hogy ha Te valami speciális mondjuk ruhát árulsz és egy hasonló bekerül a hírekbe. Lehet, hogy nem is pont a tied. Egy olyan körülmény, ami miatt jó eséllyel az emberek keresni kezdik majd az ahhoz hasonló vagy pont olyan termékeket és rád találhatnak, hogy ha jól csináltad. Tehát ilyenekben gondolkodom, vagy ilyenekre gondolok, hogy egyéb körülmény.

Figyeld az általános viselkedést és próbálj reagálni

Egyéb körülmény lehet az, hogy mit tudom én, hogy szeptemberben nem vásárol az ember kézműves terméket, mert a beiskolázás fontosabb. Most nagyon általánosítottam. Próbáld meg ezeket végig gondolni, de nem előre, hanem az egy éves eladási statisztikád és tapasztalataid alapján. Ha ezen is túl vagy, akkor utána évről évre fogsz tudni javítani a kampányaidon. És még egy fontos dolgot meg kell vizsgálnod, hogy a termékedet azt alapvetően egy konkrét cél piac ami demográfiailag és érdeklődésileg jól behatárolható ők használják e avagy a vevőid azok keresik a terméket problémára vagy konkrét termék névre keresve találják e meg azt.

Tipikusan ilyen, például ha jelmezekkel foglalkozol, mondjuk akkor jelmezeket keresni szoktunk. Pont most a napokban kellett, mert közeledik ugye a farsang. Napokban kellett Hulk (tudod a Bosszúállókból az a nagy zöld valami) Hulk jelmezt keresnem a feleségem kisfiának és az tipikusan olyan, amire konkrétan rákeresel. A gyerek megmondja, minek akar öltözni és rákeresel. Ha a Te termékedre igaz az állítás, hogy rákeresnek akkor a Facebookon kevésbé, a Google Adsben jobban kell hirdetned, tehát úgy kell felosztanod ezt a húsz-harminc-negyven ezer forintos havi keretedet, hogy nagyobb súlyt teszel arra a felületre ahol a vásárlóid keresik a terméket.

Ha azonban a terméked olyan, amit mondjuk borászoknak érdemes megvenni, mert jól mutat a boros pincében- nagyon fura példa lesz- akkor a Facebookon lesz érdemes hirdetned borvidékekre és bizonyos korosztályra esetleg betenni, hogy érdeklődési kör: borászat. És akkor őket könnyen meg fogod tudni találni egy jó üzenettel.

Harmadik fontos dolog, hogy önmagában az emberek nehezen vesznek meg egy terméket hacsak nem úgy mint amikor utazom valahova és meglátok egy helyi dísztárgyat vagy egy helyi kézművesnek látszó terméket és azt megveszem emlékbe. Jelezvén magamnak vagy éppen egy családtagomnak, hogy én most meglátogattam az adott várost, országot, területet. Ha a Te terméked olyan, ami olyan, amit kifejezetten mondjuk Kalocsai mintás terítőket hímzel házilag vagy ilyesmi akkor azt nagyon nehéz a neten eladni. Akkor inkább érdemes keresned vagy egy olyan területet magad ahol sok turista van akik megveszik az ilyeneket vagy pedig keresned egy olyan viszonteladót aki ügyesen el tudja adni.

Tehát mindig azt gondolod végig, ha kézműves terméked van, hogy hogyan eladható. Az emberek általában ilyen emléktárgyakat nem vesznek meg a neten könnyen. Ez a tapasztalatom.  Azokban vagy meglátja és beleszeret ahhoz a személyesség az nagyon fontos. Vagy ritka esetben megy valahova külföldi rokonhoz, baráthoz és vinne ajándékot és akkor utána néz. De ebből nincs sok. Tehát ebből biztos vagyok benne egy vállalkozást nem lehet fenn tartani. Nem lehet megélni.

Mi is a személyes célod?

Persze hogy ha te munka mellett vagy nyugdíj mellett készítesz ilyeneket és hobbiból pluszban eladogatsz párat akkor végül is mindegy hiszen kvázi ajándék pénz minden egyes eladott darab. Arra azért érdemes figyelni, hogy ha kiváltottál mellé egy KATÁ-s vagy valamilyen vállalkozóit akkor azért legalább az adó fölött jöjjön be valami. És akkor úgy talán valami lesz belőle. Viszont hogyha komoly vállalkozást akarsz rá építeni, akkor komolyan meg kell figyelned azt, hogy a vevőid hol vannak, hogyan vásárolnak, és milyen módon veszik meg a Te termékedet. És fontos nagyon fontos, hogy ha az jön ki, hogy nem veszik meg. Nem sikerül. Beleteszel egy csomó pénzt, vagy ha pénzt nem is de egy csomó energiát és azt érzed hogy hát ez nem fog úgy menni, akkor lehet hogy érmesed más módon élned a hobbidnak. Tehát nem biztos, hogy erre vállalkozást érdemes építeni.

Mindenképpen gondolod át, nem lebeszélni akarnak félre ne érts, de nagyon sokszor találkozom olyan vállalkozóval hogy van egy jó ötlete vagy egy jó terméke de egész egyszerűen gazdaságtalan számára marketinggel eladni azt. Azon a szinten legalábbis amin ő van. És a vége ilyekor sajnos nagyon sok esetben ilyenkor a csalódás és én nem szeretném, hogy csalódj. Tehát ha kicsit előre gondolkodsz akkor ezt el tudod kerülni.

Összegzés: Facebook hirdetés kézműves cégeknek

Ha kézműves terméket árulsz, akkor mindenek előtt próbálj meg személyesen vagy legalábbis közvetlenül eladni néhány darabot az első ötven százat. Próbálkozhatsz Facebook csoportokkal, hogy oda föltöltesz hirdetést róla és megnézed, hogy működik e. Különben próbálkozhatsz Vaterával Jófogással és hasonló aukciós és apróhirdetés oldalakkal is. Hogy ha ezzel a módszerrel eladtad az első ötven-száz darabot vagy pedig a szerintem legjobb különben személyesen módon, akkor utána megpróbálhatsz egy weboldalt összerakni, vagy rakatni egy egyszerű weboldalt a termékedre ahol meg tudják nézni, rendelni esetleg  és meg próbálhatsz egy havi kisebb összeggel, ami legalább tízezer forint legyen havi szinten de inkább  húsz harminc. Hirdetéseket létrehozni különböző célpiacokra és megnézni, hogy hogyan működik a Te terméked eladása egy kicsit nagyobban. Fontos, hogy ezt egy éven keresztül legalább csináld és nézz meg egy éves mintát. Ha ezen is túl vagy akkor utána már még komolyabban hirdethetsz, utána már kiépíthetsz rá komolyabb automatizmusokat befektethetsz abba, hogy könnyebb legyen eladni ha úgy látod hogy megéri.

Fontos, hogy annak a híve vagyok, hogy minden vállalkozásnál akivel én együtt dolgozom meg kell vizsgálni, hogy milyen szinten van milyen szintre juthat el és nagyon nagyon sok esetben tapasztalom azt, hogy az automatizmus célja a lustaság. Tehát hogy azért akar automatizáltatni valamit, mert nem akarja végig járni azt az utat, azt a létrát, amit egyébként végig kéne ahhoz, hogy az automatizálás jól működjön. Nehéz dolog. Föl kell jól mérni és jól kell ki találni az egészet ahhoz, hogy ez sikerüljön.

Én sok sikert kívánok Neked hozzá bármivel is foglalkozol. Megjegyzem egyébként, hogy az elhangzott gondolatok nem kizárólagosan kézműveseknek szólnak több vállalkozás is még olyan is aki online aktívabban jelen van vagy aktívabban érdemes jelen lennie, még olyan vállalkozásnak is érdemes végig gondolnia ezeket a dolgokat amiket elmondtam.

Köszönöm a figyelmet, ha kérdésed van írd meg kommentben. Ha kézműves termékkel foglalkozol és itt voltál és végig nézted ezt a videót, akkor megköszönöm ha konkrétan megírod mivel foglalkozol és ha kérdésed van amellé teszed be hátha egy következőben még fontosabb ötleteket tanácsokat tudok neked mondani. Sok sikert! Sok bevételt kívánok!

View2020EXTRA: Hogyan kezdjen el marketingezni a Facebookon egy kézműves?

Mielőtt a lényegre térek: sajnos a telefon a videó felénél elmozdult, viszont az elmondott gondolatokat hasznosnak tartom, ezért úgy döntöttem, hogy a tartalmat egy állóképpel osztom meg – kérlek nézd el, hogy nem vettem fel újra…Tehát a videóban:- Kézmúves termék eladása lépésenként.- Biztos, hogy a Facebook marketing kell neked?- Biztos, hogy az a fajta marketing kell neked, amiről mindenki beszél, mert trendi?- Hogyan kezd el, mennyi idő, mire figyelj?MInd mind ebben a videóban!

Közzétette: Molnár Ferenc Marketing – 2020. január 21., kedd