Pár hete készítettem azt a videót, amiben a kézműveseknek szedtem össze, hogyan érdemes elindulni a marketingben, talán emlékszel is a videó leiratát cikként is megosztottam. Természetesen a cikket kiküldtem a hírlevél listámra és igyekeztem minél többekhez eljuttatni. A hírlevél listámról válaszolt Nekem Benke Éva, aki pont kézműves vállalkozások marketingjének, elindulásának szakértője.

Bevallom: Nekem általában nem célpiac egy kezdő, kézműves vállalkozó, hiszen én inkább a futó webáruházak, vagy szolgáltatások marketingjében, kommunikációjában vagyok erős, így felkértem Évát, hogy írjon egy cikket észrevételeiről, egészítse ki a gondolataimat a tapasztalataival. Íme: Benke Éva válaszcikke a múltkori felvetésemre.

Üdvözlettel:
Molnár Ferenc Marketing


Kézműves akarsz lenni?

Benke Éva vendégcikke

Lehet, te most éppen azon gondolkodsz, hogy mennyire szeretnél kézművesként elindulni és idővel, vagy akár már az elején ebből meg is élni. Szeretnék néhány tanácsot adni az induláshoz. Itt rögtön az elején ketté is választanám a profi és a hobbi kézművesek táborát, bár az tény, hogy a hobbi kézművesekből is sokan válnak aztán profivá.

A hobbi kézműves magának, vagy a családjának készít szebbnél – szebb munkát, ami még praktikus is. Nem a haszonszerzés a célja ezekkel. A profi kézművesnek ez a munkája, amellett, hogy imádja is csinálni. esetében a fegyelem elengedhetetlen. Ez lehet jó hír, de lehet valakinek rossz is. pedig kell hozzá, mert a kézműves tevékenységei gyakran össze is mosódnak térben és időben. Neki kell beszerezni az alapanyagokat, fizeti az adóját, a járulékait, ha sok a munka kiszervez egyes munkafolyamatokat, ezt ki kell fizetnie. Postázza a megrendeléseket és még egy sor kiadás van, amit ki kell termelni. És ez csak a vállalkozás része. Ebből a munkából szeretne megélni, tehát annyit kell termelni, hogy a megélhetésére is maradjon. Ezekhez hozzájön még a profit, amiből fejlődni invesztálni tud. Egy kézműves munka ezért nem lehet olcsó.

Ha te is benne vagy különféle kézműves és kreatív közösségi csoportokba, akkor biztosan láttál már egy-két furcsa dolgot. Sajnos tapasztaljuk, hogy a feketén “kézműveskedők” nagyon lenyomják az árakat, mert azért időnként ők is eladnak egy-egy darabot. Olvastam már olyat, hogy csak az anyagköltséget számolta bele az elkészített munkába és ezen az áron kínálta eladásra. No komment… Aztán vannak, akik felháborodva szólnak be, ha egy kézműves termék a  reális áron van felkínálva.

Ha kézműves vagy és élni is akarsz, akkor az élet több területén is ki kell képezned magad. Mi több, nem elég ha képzed magad, de több területen magadnak kell helytállnod azon túl, hogy alkotsz. Tudni kell eladni is magad.

Milyen vállalkozási forma?

Az első lépés az, hogy egy könyvelővel egyeztetve kitaláljátok, hogy melyik vállalkozási forma a legjobb neked a kezdéskor. Érdemes egy könyvelővel egyeztetni, mert ő el fog neked mindent mondani a lehetőségekről. Ha a konzultáció előtt szeretnél felkészülni, akkor ajánlom az egyik anyagunkat ehhez: MŰVÉSZETBŐL ÉLEK – Művészeti vállalkozás alapítása, adózás – Útmutató képző-, és iparművészeknek, kézműveseknek

A helyi munkaügyi központokban érdeklődd meg, hogy milyen támogatást tudsz ehhez igénybe venni! Általában az első 6 hónapban támogatnak, ami azt jelenti, hogy a garantált minimálbért és a járulékait kapod meg havonta. A támogatás régiónként változhat.

Ismerd meg a vásárlóidat!

A hobbi kézműves azt csinálja, ami nekik kell, amit ő szeret, ami neki tetszik. nem igazán érdekli, hogy mások mit szólnak az alkotásához.

Ha te kézművesként szeretnél dolgozni, akkor térképezd fel a piacot és ismerd meg azokat, akiknek el fogod adni a termékeidet! Kik ők, hol vannak és mit csinálnak? Őket hívják buyer personáknak, de ha nem ismered őket, akkor elmentek egymás mellett. Ha nekik szeretnél profi kézművesként termékeket kínálni, akkor csináld az, amire vágynak.

Íme 4 villámtipp olyan kézműves vállalkozók számára, akik már ismerik a célcsoportjukat

1. Értékesíts a jelenleg is meglévő vásárlóidnak!

A készítőknél gyakran előfordul egy nagy hiba. Éppen a már meglévő vásárlóknak felejtenek el szólni, ha valami újdonságot terveztek és készítettek. A meglévő ügyfeleknek szólnod kell! Az értékesítés lehet online és offline piacokon.

Mit tegyél?

  • gyűjtsd ki azoknak a vásárlóidnak nevét és címét, akik már valaha vásároltak tőled korábban,
  • értesítsd őket az új termékekről a közösségi oldalaidon,
  • tájékoztasd őket arról is, hogy legközelebb milyen vásárokban jelensz meg, vagy hol lesz a legközelebbi kiállításod,
  • írd meg nekik, hogy mikor és hol lesz pop up vásárod, pop up galériád.

2. Figyeld rendszeresen a trendeket!

Ezt még akkor is tedd meg, ha egyébként azt mondod, hogy a te  kézműves termékeid nem kifejezetten a trendekhez igazodnak! Tartsd észben a legfrissebb színtrendeket, mert ezek minden évben változnak.

3. Kísérd figyelemmel az amatőrök által készített dolgokat, és te ne készíts és ne árulj olyan termékeket!

Van egy vékony határvonal aközött, amit a te vásárlóid szeretnének és amit a hobbiból alkotók készítenek.

Mit tegyél?

  • mindig próbálkozz új ötletekkel,
  • ismerd meg a vásárlóidat, kérdezd meg őket, hogy mit akarnak,
  • gondolkodj termékvonalakban,
  • ne másold mások ötleteit, mintáit!

4. Mutass  a vállalkozásodról egységes vizuális megjelenést!

A sokféle arculati elemen kívül az alapokat ehhez a színpalettával tudod meghatározni.

Mi az még, amire te magad, mint alkotó, mint kézműves figyelj?

Nagyon felhígult a kézműves világ. Ma már mindenki kézműveskedik  (ezt a szót nagyon nem szeretem…), de ez egyben lehet jó hír is a profi kézműveseknek. Mert amíg sok kézműveskedő vesz körül, addig lehet igazán nagyot villantani, ha képes vagy bizonyos dolgokat megtenni, amit a háziasszonyok nem tesznek meg:

  • Ha ma kézművesként akarsz megélni, légy együttműködő a kiállító helyszínek vezetőjével, a művészeti vásárok-, a kézműves piac szervezőivel!
  • Légy pontos, tartsd be a határidőket! A munkáidat a megbeszélt határidőre készítsd el, szállítsd le!
  • Légy jó kapcsolatteremtő és tudj beszélgetni a közönségeddel, a vásárlóiddal és a szakmabeliekkel is, és ne csak az anyanyelveden.
  • Döntsd el, hogy kézművesként hol jelensz meg, és ott építsd fel az arculatod: legyen az a hazai vagy a nemzetközi kézműves élet.
  • Légy jelen egy számodra megfelelő közösségi platformon, ahol elérnek, látnak az emberek! Ez lehet az Instagram, ami a képmegosztások legjobb helye. Lehet a Pinterest, ahol akár DIY projektekkel is taníthatod a követőidet. Lehet a Facebook, ahol mostanában elég rosszak az elérések, kevesen látják a posztjaidat, de egy-egy játékkal, beszélgetés kialakításával, együttműködésekkel, vagy hirdetésekkel ez javítható helyzet.

Kilépni az offline világba

Ha már elkezdtél gyártani termékeket, akkor érdemes fontolóra venni a lehetőségét annak, hogy időnként megjelenj az offline térben is. Vegyük sorba hogy kézművesként, alkotóként mire kell figyelned ebben az esetben:

  • Ha szeretnél kiállítani is egy-egy kiállítótérben, akkor válogasd ki a meglévő munkáidból amit érdemesnek tartasz arra, hogy kiállításra kerüljön és a közönség is megismerhesse.
  • Tervezd meg, hogy a kiállításodon legyen-e beszélgetés a közönséggel, vagy csak egy megszokott megnyitóbeszéd, ajánló legyen.
  • A kiállítás végén legyen-e záró rendezvény, vagy egyszerűen csak összeszedik a munkáidat, becsomagolják őket és vége…
  • Készíts a kiállításod idejére egy listát, amit a látogatók meg tudnak nézni, és ha vásárolni akarnak, akkor az ár már ott van előttük, és lefoglalhatják a kiválasztott darabot (árlista).
  • Tervezd meg a hirdetését a kiállításodnak: hol és mit hirdetsz? Készíts vagy készíttess online és offline maghívót és plakátokat a kiállításodhoz.
  • Ha képes vagy kézművesként időnként megújulni, és valami újat alkotni az jó. Ne ismételd mások megoldásait, inkább tegyél bele valami olyan “fordulatot”, ami csak rád lesz jellemző (ez a másolók ellen is jó!).

Aki alkotással foglalkozik, az sok esetben hiperérzékenyek is a külső ingerekre, változásokra. És a kritikát nagyon sok esetben elég rosszul fogadják. Én nagyon ilyen voltam korábban, de mostanra már el tudom ezt a személyemtől különíteni, és tudom, hogy nem nekem szól, hanem annak, a dolognak, amit alkottam, amit látnak az emberek. Ez pedig igényektől, ízlésektől függ. Jó hír, hogy ez is olyan képesség, amely segítséggel, sok gyakorlással elsajátítható.

Bevételt termelő kreatív munkák a kézműves vállalkozásban

Korábban összeállítottam egy “40 bevételt termelő művészeti üzleti ötlet” című listát, ami kifejezetten alkotóknak készült. Ugyanis a tapasztalat azt mutatja, hogy az első két év a legnehezebb egy induló vállalkozás életében, így a kézműves vállalkozás életében is.

Ezért bátorítalak arra, hogy vállalj olyan munkát, ami rendszeres bevételt tud hozni: óraadóként, szakkörvezetőként, tarts workshopot, állíts össze DIY csomagokat, amit eladsz, készíts videó sorozatot egy-egy technikáról, tanítsd meg valamire a követőidet, csinálj fizetős klubot, ahol hasznos tartalmakat adsz a tagoknak,stb. Legyen egy speciális területed kézművesként, ahol fel tudod magad építeni. Ez lehet egy véletlen megszülető terület, de lehet egy tudatos építkezés eredménye is. Ezt az ötletlistát bónuszként meg is szerezheted egy-egy tananyag mellé, például a Művészeti Piacok és Vásárlók MINI Art & Business Online Kurzus mellé.

Tanítsd is őket!

Ha tudatosan, lépésről-lépésre építed fel a kézműves vállalkozásod, akkor válhatsz profi kézművessé. Ehhez még egy kis segítség itt a végén.

Tanuld meg, hogy a potenciális vevőid körében felismerhető legyen az általad kínált minőség, amit a termékeid képviselnek! Ha az érdeklődő csak az árat látja és nincs megfelelően alátámasztva, akkor az ár alapján dönt, mert máshoz nem ért.  Ezt egy szociálpszichológiai kísérlet is alátámasztotta: 2007-ben Joshua Bell, világhírű hegedűművész a washingtoni metróban, több, mint 3.000.000.- dollárt érő hegedűjén utcazenélt, háromnegyed órán keresztül. Amíg ott volt, addig kb. ezer ember látta – összesen hét állt meg és egy ismerte fel őt! 32 dollárt dobtak a kalapjába – közben a fellépésein a legolcsóbb jegy 100 dollárnál kezdődött.

Tanítsd meg az érdeklőidet arra, hogy mit kell nézniük és felismerniük a te piacodon, mi az, ami megkülönbözteti az értéktelent az értékestől. Neveld ki a követőidet, az eredménye az lesz, hogy többet és magasabb áron fogsz tudni értékesíteni!