Facebook marketing workshopjainkon kedvelt téma szokott lenni a trollok kérdése. Az üzleti oldalak adminisztrátorai számára nem mindig evidens, hogy a panaszokat, vagy azoknak látszó támadó postokat miként kezeljék. Van, aki leállna velük beszélni, van, aki kapásból törölne… de mi az ideális lépés?

Minden attól függ, hogy a bejegyzésük milyen céllal érkezik.

Kik azok a trollok?

Általában fiktív személy, “kamu profil”, aki az adminisztrátorokat és a közösség tagjait próbálja támadni, méghozzá szándékosan, előre megfontolt módon, csak a rosszindulat, irigység, beszólásvágy vezérli, építően nem tud és nem is akar hozzászólni. Nincs mögötte valós negatív vásárlói tapasztalat, csak hobbiból támad.

Honnan felismerhető az unatkozó, rosszindulatú troll vagy az orvul támadó konkurencia kamuprofilja?

Nézd meg azokat az ismertetőjeleket, ami alapján el tudod dönteni, hogy egyáltalán troll vagy nem troll, aki nálad nyomul. Íme a Webkukkoló-féle troll-szűrő lista:

A TROLL NEVE

  • tóthjános jellegű tucatnév (Nagy Szandra, Kékesi Csilla, Tóth Tímea stb.)
  • vagy nagyon is egyedi név, utóbbira érdemes rákeresni neten, hogy mutatott-e már tevékenységet a neten (hirdetőoldal, fórum, blog, iwiw stb.), mert vajmi kevés ember van, akiről ne lenne semmilyen adat

A TROLL PROFILKÉPE

  • profilképe általában nem ember, hanem virág, állat, tájkép tb. – vagy nincs neki
  • ha mégis ember, akkor a képe vagy nagyon jól sikerült, művészi fotó, tehát valamilyen noname modell képét lopják le (már erre is van program, ami ezt kiszűri!) ;) vagy a másik megoldás: egyszerű egy bulioldalról partifotót lelopni
  • csak 1 profilképe van, pedig egy átlag Facebook-felhasználó időnként cseréli, ezért több különböző kép is van róla

A TROLL SAJÁT ÁLLAPOTFRISSÍTÉSEI

  • üres az idővonala
  • ha akad is néhány post, akkor nincs önálló gondolata, csak 3-4 youtube link vagy lájkblog megosztás, vagy a konkurencia a saját postjait osztogatja vele
  • ha az üzleti riválisod érkezik a személyében, akkor általában a konkurens olyan lúzer hiú, hogy a kamuprofillal lájkolja a saját üzleti oldalát, használja az alkalmazásait és ezek is publikus bejegyzések
  • a leglúzerebb trolloknál pontosan látszódik a regisztráció ideje: “csatlakozott a Facebookhoz: 31 perce“, tehát csak azért jött létre a profil, hogy téged megörvendeztessen vele

A TROLL ISMERŐSEI

  • 1-2 ismerőse van, “Gina Wagyok Oszt Cső” és “Egy Szomorú Banán”, szintén többnyire kamuprofilok
  • vagy 60-200 ismerőse van, de azok olyan emberek, akik amúgy is mindenkit visszajelölnek
  • nem látható a szám? ez rutinosabb felhasználóra vall, az alapértelmezett beállítás ugyanis nem az, hogy az ismerősök számát láthatatlanná tegye. Nyilván azért teszi, hogy ne lásd: csak 0-5 ismerőse van, mert a profil nem ismerősi kapcsolattartásra jött létre, hanem trollkodásra
  • nem lájkolják az esetleges postjait, ebből is látszik, hogy az esetleges ismerőseivel a kapcsolat nem élő, nem valós

A TROLL ADATAI

  • az életrajzi infók hiányosak, nem részletesek
  • pl. iskola Corvinus Egyetem, ELTE, Szent István Gimnázium stb. tucatiskolák, soha nincs mellette, hogy melyik évfolyamban végzett és kikkel
  • kedvelt oldalak listájában legfeljebb 3-4 nagy gyűjtőklub szerepel
  • családtagokat sem jelölt meg
  • lakhelye általában Budapest (elvégre minden ötödik ember ott lakik, a troll is szeret beleolvadni a tömegbe)

Mihez kezdj a trollokkal?

1. Ha egy ilyen troll, aki beleillik a fenti jellemzésbe, megjelenik nálad, először ne azt nézd, mit mond, hanem hogy ki mondja. Talán megtudhatod az infóiból, hogy ki is áll mögötte.

2. Ha mégis átmegy a troll-szűrőn (ld fenn), nézd meg, mit mond.
Általában helyesírásba köt bele (megnevezésük Wolf Gábor után: “nyelvtannáci”), mert másba nem tud. Bespameli a rivális vállalkozás linkjét, ami még akkor is spam, ha előtte nagyjából értelmes hozzászólást ír. Néha előadja, hogy ő az elégedetlen vásárló, akit átvertek, miközben tudod: ő sosem volt az, tehát csak nyilvánosan alázni akar. Vagy bedobja az örök élet, a gazdagság, az egészség, a tiszta víz, a forradalmasított online kommunikáció stb. hálózatának ajánlói linkjét.

Ez az a kategória, amikor nem arra van szükség, hogy magyarázz, hanem hogy kirakd a szűrét az oldaladról 3 kattintással: ráviszed az egeret a bejegyzésére, jobb felső sarokban megjelenő kicsi X-re (1) klikk: elrejtés, majd (2) klikk: törlés (delete), utána (3) klikk: tiltás (ban).

“Tehát mégis illik törölni őket?”

Ezt igen gyakran kérdezik meg tőlünk. Nem illik, hanem egyenesen kötelező!  A Te üzleti oldalad ugyanis nem A Demokrácia fóruma, ahol mindenki mindent szabadon mondhat, hanem az az üzleti platform, amit te az ügyfeleidnek, követőidnek teremtesz, tartasz fenn, fizetsz érte és senkinek nincs joga reklámokat, spameket, fiktív profilokkal suttyombanfrankótmegmondó hülyeségeket ráírogatni.

A trollok csak azt az időt, energiát vinnék el, amiket a korrekt követőkre tudnál fordítani, így nem érdemlik meg, hogy különösebben foglalkozz velük a tiltásukon kívül.

Bumeráng-effektus

De néha visszajönnek, mint a bumeráng! Új néven, új profillal, de a lényeg és a céljuk változatlan. Ez egyrészt mókás, mert tudod: olyan hatást gyakoroltál rájuk, mitől nem bírják elengedni a gumicsontot. Másrészt elégedett is lehetsz: olyan mértékben terjedsz és annyira sikeres vagy, hogy tele vagy irigyekkel. Tudod: az irigységért meg kell dolgozni ;)

Harmadrészt unalmas. Kapaszkodj meg: eddig a rekorder troll egyik ügyfelünknél 12 alkalommal, 12 db kamu profillal jött vissza, mire végre elunta a hisztit!
Kívánunk hát sok kitartást hozzájuk!

INFÓ: holnap arról írok nektek, hogy mi a teendőtök, hogyan kezeljétek, ha nem egy troll piszkál, hanem egy elégedetlen vásárló téved be az oldaladra.